Friday, February 27, 2015

ජාතිකවාදය සහ ජාතිවාදය

පසුගිය සියවස් දෙක පමණ කාලය තුල ලොව පුරා ඇතිවුනු ගැටුම් බහුතරයක් බටහිර නූතනත්වයට එරෙහිව ඇතිවුනු ජාතිකවාදී අරගල ලෙස හැඳින්විය හැකිය. ඉන් සමහරක් සෘජුවම ඒ ඒ රටවල ෙසේවරීය භාවය සඳහාවූ නිදහස් සටන්විය. තව සමහරක් සමාජවාදී අරගල ලෙස හැඳින්විනි. සමාජවාදී අරගලද පණ පෙවුනේ ජාතිකත්ව හැඟීමක් තිබුණු සාමාන්‍ය ජනතාව විසින් නමුත් ඒ සටන් ඇඟෙන් ජාතිකත්වයක් නොතිබුනු බටහිර සංස්කෘතිය අනුකරනය කල සමාජවාදී මත දැරූ උගතුන් විසින් හයිජැක් කෙරුනු බැවින් ඊට සමාජවාදී මුහුණුවරක් ලැබිනි. කොණ්ඩෙ බැඳි ගැමි චීනුන් උරදුන් මා ඕ සේතුං නායකත්වය දුන් චීීන විප්ලවය ඊට නිදසුනකි. මෙරට වාමාංශික පක්‍ෂ වලට සහය දෙන්නේද ජාතිකත්ව හැඟීමක් ඇති ගැමි තරුණ තරුණියන් වුවද උගතුන් විසින් ඔවුන්ගේ ජාතිකත්ව හැඟීම් යටපත් කර ඇතැයි සිතිය හැක්කේ නායකයින්ට අවශ්‍යවූවිට මේ තරුණ තරුණියන්ට ජාතිකත්වය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීම ප්‍රශ්ණයක් නොවන බැවිනි. 

නිදහස් සටන් වුවද සමාජවාදී සටන් වුවද ඊට උරදුන් සාමාන්‍ය මිනිසුන්ගේ හැඟීම් සලකනවිට ඒ අරගල පොදුවේ යුදෙව් ක්‍රිස්තියානි සංස්කෘතියට එසේත් නැත්නම් බටහිර නූතනත්වයට එරෙහිව කෙරුනු සටන් විය. සෘජුව හෝ වක්‍රව හෝ මේ අරගලවල විශය වුයේ බටහිර නූතනත්වය විසින් සාමුූහිකත්වය පහතට දමා පුද්ගලිකත්වය ඉහලට ගැනීම නිසා ඇතිවුනු සමාජ ආර්ථික ප්‍රශ්ණය. පුද්ගලිකත්වය මත රැඳුනු ධනවාදී ආර්ථිකය සහ සමගාමී සාමාජයික ප්‍රශ්න ඊට නිදසුනකි. පුද්ගලිකත්වය ඉහලට එසවීමට විරුද්ධව ඒ ඒ සංස්කෘතිවල ජනයා තම තමන්ගේ සංස්කෘතියට (ජාතියට හෝ ආගමට හෝ වෙයම් නිර්ණායකයකට) අනුව සාමූහිකත්වයක් ගොඩනැඟුහ. බටහිර නුතන්තචයට එරෙහිවූ සටන් ජාතිකත්ව සටන් ලෙස හැඳින්විය හැක්කේ එම අර්ථයෙනි.


කෙසේ නමුත් බටහිර නුතනත්වයට එරෙහිවූ සටන් ජාතිකත්ව සටන් ලෙස දකින්නේ සිංහල බෞද්ධ චින්තනයක පදනම්වීය. එසේ නම් ඒ සටන් බටහිර නූතනත්වය විසින් දකින්නේ කෙලෙසද?

සාමූහිකත්වය ඉහලට එසවීම යුදෙව් ක්‍රිස්තියානි සංස්කෘතිය තුල පෙනෙන්නේ පෞද්ගලික නිදහසට පහර ගැසීමක් ලෙසටය. මොනයම් නිර්ණයකයක් මත හෝ සාමූහිකත්වයක් ගොඩ නැඟීමට දරන උත්සාහයක් සාමාන්‍ය බටහිර රටවල මිනිසුන් දකින්නේ වපර ඇසිනි. ඉන් තමන්ගේ පුද්ගලික නිදහස අහිමිවේ යැයි ඔවුහු සැක කරති. යම් හෙයකින් ඒ නිර්ණායකය ජාතිය වුවහොත් බටහිරුන්ට හැඟෙන්නේ ජාතිය පදනම් කරගෙන සාමූහිකත්වයක් ගොඩ නඟනවුන් තමන් කෙරෙහි ජාතිවාදී වන බවය. මේ අනුව සිංහල බෞද්ධකම මත පදනම්ව ජාතිකත්වයක් ගොඩනඟන ජාතිකවාදීන් ඔවුන් කෙරෙහි ජාතිවාදී වෙතැයි බටහිරයෝ සිතති. පැහැදිලිවම එය බටහිර නූතනත්වයට දැනෙන  ප්‍රශ්ණයක් බව අපට සිතා ගත හැකිය. බටහිර නූතනත්වය විසින් ලොව පුරා ජාතිකත්ව සටන් ජාතිවාදී ලෙස දකින්නේ මේ සන්දර්භය තුලය.


අද රනිල් වික්‍රමසිංහත් රාජිත සේනාරත්නත් ජාතිකවාදීන් ජාතිවාදීන් ලෙස හංවඩු ගසන්නේ ඔවුන් නියෝජනය කරන බටහිර නූතනත්වයට ජාතිකවාදීන් ගෙන් ඇති මේ බලපෑම නිසාය. ඒ මිස සිංහල බෞද්ධයින් විසින් මෙරට දෙමළ හෝ මුස්ලිම් ජනයා වෙත එල්ල කරනවා යැයි ඔවුන් පවසන බලපෑම ඇත්තටම ඔවුන්ටවත් ඔවුන්ගේ හාම්පුතුන්ටවත් වැදගත් නැත.


සාමූහිකත්ව ගොඩනඟන ජාතිකවාදීන් වෙතින් බටහිරුන්ට එල්ල වෙන තර්ජනය ගැන තේරුම් ගත හැකි වුනද ජාතිකවාදීන්ට ඊට කල හැකි දෙයක් නැත. එය බටහිරුන් විසින් විසඳාගත යුතු ප්‍රශ්ණයකි. නමුත් ජාතිකවාදීන්ගේ ප්‍රශ්ණය එතැනින් නිම නොවේ. විශේෂයෙන්ම මෙරට සිංහල බෞද්ධයින් ඔවුන්ගේ වින්තනය මත පදනම්ව ජාතිකත්වයක් ගොඩනඟනවිට ඉන් සුළු ජාතීන්ට අනිසි බලපෑමක් ඇති වන බව නොසලකා හැරිය නොහැකිය. මේ කියන බලපෑම රනිල් වික්‍රමසිංහලා කියන ආකාරයට ජාතිකවාදීන් ජාතිවාදී වන නිසා ඇති වන්නක් නොවේ. එක් ජාතියක් තම අනන්‍යතාව දැඩිව තහවුරු කරන විට ඒ ජාතිය හා ගනුදෙනු කරන සෙසු ජාතීන්ට ඒ මඟින් ස්වාභාවිකවම (ධ්‍රැවීකරණ) බලපෑමක් ඇති වෙතැයි සිතිය හැකිය. සිංහල බෞද්ධයින් ඒ පිළිබඳව සංවේදී විය යුතුය. ජාතික ව්‍යාපාරය සුළු ජාතීන්ට එරෙහිව සිදු කෙරෙන්නක් නොවන බව ඔවුන්ට ඒත්තු ගැන්වීම සිංහල බෞද්ධ නායකයින්ගේ වගකීමය. 

1 comment:

  1. jathika viyaparaya thula sulu jathika nayakain sitiya yuthu noweda

    ReplyDelete