Tuesday, December 16, 2014

නොනිමි සටන

බරාක් ඔබාමා පළමු වරට බලයට පැමිණියේ ඇමෙරිකානුවන් තුල ඉරාක යුද්ධයට තිබුනු විරෝධයක් මතිනි. එකල ශ්‍රී ලාංකිකයින් අතරද ඇමෙරිකාව විසින් ඉරාකය ආක්‍රමණය කිරීම ගැන බලවත් විරෝධයක් තිබුනි. නමුත් එහිදී සාමාන්‍ය ඇමෙරිකානුවන් තුල පැවති යුධ විරෝධයටත් සාමාන්‍ය ශ්‍රී ලාංකිකයින් තුල පැවති විරෝධයටත් පදනම එක නොවේ.

ඇමෙරිකානුවන්ගේ යුධ විරෝධයට මුල් වූයේ අද බටහිරුන් විසින් අපට කියාදෙන ඊනියා ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදයවත් මානව හිමිකම්වත් නොවේ. මූලික වශයෙන් ඇමෙරිකානුවන්ට ප්‍රශ්ණයක් වූයේ යුද්ධය නිසා බලාපොරොත්තු වූවාට වඩා සෙබළු සංඛ්‍යාවක් ජීවතක්‍ෂයට පත්වීම, යුද්ධය දිගින් දිගට ඇදී යාම, ඇමෙරිකාවට හිතැති ස්ථාවර ආණ්ඩුවක් ඉරාකය තුල පිහිටුවීමට නොහැකිවීම වැනි කරුණුය. යුද්ධය නිසා ඉරාක සිවිල් වැසියන් ඝාතනයවීම ඇමෙරිකානු මාධ්‍ය මඟින් වසන් කෙරිනි. ඒ නිසා යම් සුළුතරයකට එය වැදගත් වුනද සාමාන්‍ය ඇමෙරිකානුවන් තුලවූ යුධ විරෝධයට ඉරාක සිවිල් වැසියන් ඝාතනය වීම පදනම් නොවිනි. යුධ විරෝධයට මොන කරුණ පදනම්වුවද එක් වැදගත් කරුණක් සාමාන්‍ය ඇමෙරිකානුවන්ට වැදගත් නොවිනි. එනම් ඇමෙරිකාව විසින් ඉරාකයේ ෙසේවරීය භාවය කෙලසූ බවය. මා දන්නා තරමින් බොහෝ බටහිර නොවන රටවල මෙන් ශ්‍රී ලාංකිකයින්ටද ප්‍රශ්ණයක් වූයේ ෙසේවරීය රටක්වූ ඉරාකයට පහරදීමට බ්‍රිතාන්‍යය හා ඇමෙරිකාව ඇතුළු බටහිර රටවලට ඇති අයිතිය කුමක්ද යන්නය. නමුත් යුද්ධය මෙහෙයවූ බුෂ් මහතාට පමණක් නොවේ සාමාන්‍ය ඇමෙරිකානුවන්ටවත් ඉරාකයේ ෙසේවරීය භාවය පිළිබඳ ගැටළුවක් නොතිබිනි.

බටහිර සමාජයේ උවමණා එපාකම් වලට අනුව අන් රටවලට මැදිහත්වීමට ඔවුන්ට හැකියාවක් තිබිය යුතු යැයි සිතන්නේ බටහිර දේශපාලන නායකයින් පමණක් නොවේ සාමාන්‍ය ඇමෙරිකානුවෝද එසේ කල්පණා කරති. මගේ අත්දැකීමට අනුව නම් එය ඔවුන්ට ඔවුන්ගේ සංස්කෘතියෙන් දායාද වන ආකල්පයකි. ඇමෙරිකාවේ හා අනිකුත් බටහිර රටවල විදේශ ප්‍රතිපත්ති ගලා එන්නේ සාමාන්‍ය මිනිසුන්ගේ මේ ආකල්ප තුලිනි. ඔවුන් බටහිර නොවන රටවල් සම්බන්ධයෙන් ක්‍රියාකරන ආකාරය ඔවුන්ගේ ආණ්ඩුවෙන් ආණ්ඩුවට වෙනස් නොවෙන්නේ ඒ නිසාවෙනි.

උදාහරණයක් වශයෙන් යුගෝස්ලාවියාව දෙකඩ කිරීමට පිඹුරුපත් සකස්වුනේ ක්ලින්ටන් මහතාගේ ප්‍රධානත්වයෙනි. නමුත් බුෂ් මහතාට විරුද්ධව ඔහු ඔබාමාට උදව් කලේ ඉරාක යුධයට විරෝධය පාමිනි. යුධ විරෝධීයැයි කියාගත් ඔබාමා රෙජිමය බුෂ් මහතාටත් එහා ගොස් ලිබියාවේත් සිරියාවේත් සුඩානයේත් ෙසේවරීය භාවය කෙලසීමට සෘජුවම දායකවෙයි. ඇමෙරිකානු අධිපතිවාදය බුෂ් මහතාගේ රිපබ්ලිකන් (දකුණේ) පක්‍ෂ දේශපාලනයටත් ඔබාමාගේ ඩිමොක්‍රැටික් (වමේ) පක්‍ෂ දේශපාලනයටත් පොදු සාධකයකි. ඒ නිසා එය එරට පක්‍ෂ දේශපාලනයෙන් ඔබ්බට ගිය මූල ධර්මවූ දේශපාලන දෘශ්ඨියක් බව පැහැදිලිය. ඒ නිසා එහි පදනම එරට සංස්කෘතිය නොවේ යැයි කිව හැකිද?

බටහිර ආධිපත්‍යය බටහිර සංස්කෘතියෙන්ම ගලා එන්නක් බැවින් එය මෙහෙයවන අදිසි හස්තය බටහිර සංස්කෘතිය මිස එහි රාජ්‍ය නායකයින්වත් බටහිර තනාපතිවරුන්වත් ඊනියා රාජ්‍ය නොවන සංවිධානවත් එසේත් නැත්නම් හඳුනානොගත් යම් කුමන්ත්‍රනකරුවන් පිරිසක්වත් නොවේ. මෙකී නොකී සියළු ආයතන හා පුද්ගලයින් විවිධ අවස්ථාවල බටහිර සංස්කෘතියේ අධිපතිවාදී අවශ්‍යතා සඳහා පෙනී සිටින මුත් ඒ සියළු ක්‍රියාකාරකම් සියළු අවස්ථාවලදී මෙහෙයවන කිසියම් කේන්ද්‍රයක් භෞතික වශයෙන් පවතින්නේ නැත. ඒ තැන හිමි වෙන්නේ බටහිර සංස්කෘතියටය. කොටි ත්‍රස්තවාදය පරාජය කිරීමට පෙරත් ඉන් පසුවත් ඉදිරියටත් බටහිරුන් විසින් ශ්‍රී ලාංකිකයින්, විශේෂයෙන්ම සිංහල බෞද්ධයින්ගේ පරමාධිපත්‍යයට එරෙහිව ගන්නා ක්‍රියාමාර්ග තේරුම් ගත හැක්කේ මේ ආකාරයටය.

එදා ප්‍රභාකරන් බේරා ගැනීමට බටහිරුන් විසින් මෙරටට නෞකාවක් එවීමට ගත් උත්සාහයත් මෙදා රනිල් මෛත්‍රී සහ රාජිත යන තිදෙනා නොයෙක් තුටු පඬුරු දී ඇමෙරිකාවේ හාවඩ් විශ්වවිද්‍යාලයට කැඳවා ගැනීමත් එකම සැලසුමකට අයත් විය හැකිය. එසේ නොවීමටද ඉඩ ඇත. නමුත් මේ ක්‍රියා දෙකම බටහිරුන් විසින් අප රටේ ෙසේවරීභාවයට එරෙහිවීමට කරන සැලසුම් ලෙස සැලකීමට අපහසු නැත. නමුත් ඒ ක්‍රියා මෙහෙයවන කුමන්ත්‍රණ කරුවෙකු නොදකින නිසා ඒ ක්‍රියා අතර සම්බන්ධ කමක් අපි දකින්නේ නැත. අප වරදවා ගන්නේ එතනය. සම්බන්ධ කමක් නොදකින විට ඒවා අහඹු සිදුවීම් වෙයි. අහම්බෙන් වෙන දෑ ගැන කල්තියා සූදානම් වෙන්නේ නැත. එසේ කල නොහැකිය. අපි ජාතියක් වශයෙන් බටහිර ආධිපත්‍ය ඉදිරියේ ඉතිහාසය පුරාම (මහින්ද රාජපක්‍ෂ මහතාගේ නායකත්වය යටතේ කොටි ත්‍රස්තවාදය පරාජය කිරීමේදී හැර) ක්‍රියාකර ඇත්තේ පෙර සූදානමක් නැතිවය, එන එන හැටියටය. එය වෙනස් කර ගත යුතුය.

බටහිර අධිපතිවාදය හමුවේ අපට අපේ ෙසේවරීභාවය රැක ගත හැක්කේ විවිධ බටහිර බලපෑම් අතර සම්බන්ධයක් දැකීම තුලිනි. ඒ සම්බන්ධකම ගොඩනැඟිය හැක්කේ ඊනියා කුමන්ත්‍රණ කරුවන් සොයා ගැනීමෙන් නොව බටහිර සමාජයේ උවමණා එපාකම් වලට අනුව අන් රටවලට මැදිහත්වීමට ඔවුන්ට හැකියාවක් තිබිය යුතුය යන ආකල්පය බටහිර සංස්කෘතිය විසින් බටහිර සාමාන්‍ය ජනයාට දායාද කරන බව අප විසින් අවබෝධ කරගැනීමෙනි.

1 comment:

  1. අද තමයි ඔබේ බ්ලොගය පැත්තට අාවේ............. දිගට ම ලියමු......... අපිත් දිගට ම ඒන්නම්

    ReplyDelete